Biegła gra na instrumencie, sprawne poruszanie palcami połączone ze śpiewem jest marzeniem wielu osób, w tym zwłaszcza dzieci.
To właśnie w okresie dziecięcym rozwijamy najwięcej pasji, przyswajamy podstawową wiedzę o świecie, uczymy się czytania, pisania oraz nabieramy świadomości jak działa nasze ciało np. podczas zajęć sportowych.
Dzieci w bezinteresowny i beztroski sposób wyrażają swoje uczucia i w przeciwieństwie do dorosłych często nie umieją jeszcze udawać! A to ważne, bo czy usłyszenie prawdy z ust naszej pociechy nie jest jedną z ważniejszych wartości jakie one nam dają, nieprawdaż?
Jest kilka kluczowych korzyści, które obejmuje nauka gry na gitarze, a które rozwijamy w naszej Metodzie 5 Kluczy do Muzyki, a są to:
rozwój mózgu - łączenie obu półkul mózgu, z których każda ma różne funkcje (lewa jest bardziej racjonalna, a prawa bardziej intuicyjna). W uprawianiu muzyki nasz mózg jakby “łączy się w jedno”, czyli usprawnia przepływy informacji między półkulami, co sprzyja w integracji naszego dziecka nie tylko w nauce innych przedmiotów, ale także po prostu jako dojrzewającego człowiekarozwój koordynacji (rozwój manualny) - to był długo jeden z moich ulubionych elementów motywujących do doskonalenia gry na gitarze. Satysfakcja rosła, kiedy widziałem postępy w precyzji z jaką działała moja “maszyna” do gry na gitarze, czyli palce, dłonie i całe ciało przy instrumencie. Moje umiejętności gitarowe znajdowały także odbicie w reakcjach publiczności po moich koncertach, co było bardzo dopingujące!
rozwój koncentracji - aby rozwijać swoje umiejętności gry na gitarze i rozwiązywać konkretne problemy, często byłem bardzo, bardzo skupiony. Słuchałem uważnie każdego, nawet pojedynczego dźwięku czy chwytu. To nauczyło mnie uważności na detale, która jest bezcenna w wykonywaniu różnych prac np. technicznych. Wpływa także wpływa pozytywnie również na relacje! Kiedy uczyłem się uważnie słuchać swojego odbiorcy i tego co ma mi do przekazania, to czułem, że rosnę jako człowiek
rozwój kreatywności - to pozornie oczywisty efekt uczenia się gry na instrumencie, ale czy zawsze? Jeśli nauka gry na instrumencie nakierowana jest tylko i wyłącznie na granie samemu, w odcięciu od rówieśników, rodziny, jeśli jest skupiona na odtwarzaniu wyłącznie zapisanych chwytów czy nut, to niekoniecznie odczujemy bezpośrednie korzyści w rozwoju kreatywnych obszarów naszego mózgu. W uczeniu się muzykowania kreatywne wyrażanie siebie przy instrumencie nie przychodzi zwykle pierwszych zajęć i na to trzeba po prostu trochę poczekać
wzmocnienie samooceny - najważniejsze zostawiliśmy na koniec. Możemy “zwiększać potencjał naszego mózgu”, technikę gry palców, koncentrację i kreatywność, ale to wszystko może się okazać niewystarczające, jeśli nasza samoocena jest po prostu zbyt niska i nie pozwala nam na traktowanie samych siebie jako osób równych innym. Gra na instrumencie może w konkretny i wyrazisty sposób wyróżnić nasze dziecko spośród rówieśników i to dla moich uczniów jedna z motywacji naszej pracy. Występy dziecka przy świątecznym stole, na urodziny - nasze lub naszych bliskich, łzy wzruszenia, które płyną wtedy po policzkach słuchaczy po naszych koncertach, to nieoceniona wartość, którą wnosimy do naszej społeczności. Nawet niewielkie, ale dobrze zakorzenione umiejętności muzyczne mogą dobrze wpłynąć na słuchające nas osoby.
Podsumowując jest kilka istotnych czynników i wartości, które wzbogacają młodego człowieka gdy uczy się on gry na instrumencie i śpiewu. Patrząc na edukację naszego dziecka warto rozumieć i pamiętać które zadania generują u niego stres (egzaminy, rywalizacja, szkoła), a które mogą ten stan równoważyć (dobrze pojęte hobby takie jak właśnie muzyka, kontakt z naturą, głębsze relacje z rówieśnikami itp.).
Chcesz dowiedzieć się, jak rozwinąć muzycznie Twoje dziecko? Kliknij tutaj.
+48 792 370 630
NIP: 8411739834
ul. Czołgistów 34B/5
84-300 Lębork